Translate

25 januari 2007

Texel

Met het buureiland Vlieland heb ik persoonlijk veel meer dan met Texel. Sinds 1948 kom ik er regelmatig en de Dorpsstraat van Oost-Vlieland is een van de mooiste straten ter wereld. Ook mijn ouders en grootouders waren al Vlielandfans. Maar dat slechts ter zijde. Texel is het geboorteeiland van een aantal van mijn voorouders. Enkele namen: Duijnker, Kok, Blaauw, Kikkert, Kuil, Platvoet, Duijnmeijer, Backer. Ze zijn terug te vinden in mijn genealogische database. Er waren nogal wat zeelieden bij, en loodsen. Mede daarom vind ik de website De Reede van Texel zo interessant. Deze gaat over het Maritiem en Juttersmuseum in Oudeschild op Texel. Daar is op een maquette te zien, hoe levendig het er in de 17e eeuw op de rede van Texel aan toe ging. Soms lagen er wel 100 schepen. Wanneer ik weer eens naar Texel ga, wat een enkele keer het geval is, dan zal ik zeker die maquette gaan bewonderen. Maar de rest van wat er te zien is aan curiosa moet ook zeer de moeite waard zijn.

Wie Texelse voorouders heeft kan zeer goed terecht op de site van
Miriam Klaassen. Zij modereert ook een discussiegroep. Over de vroegere bevolking van Texel is heel veel bekend en het meeste is op deze site op te zoeken. Wie weet blijkt dan, dat we familie van elkaar zijn. Met mijn Texelse voorouders mag ik mij zelf ook wel bijna een Texelaar noemen, maar wat zou ik er veel voor over hebben te kunnen zeggen: "Ik ben een Vlielander!"

Geen opmerkingen: