Translate

21 januari 2007

Dubbele naam

De naam Keppel Hesselink is in mijn verhalen op dit blog al meerdere keren aan bod gekomen. Inderdaad is mijn grootvader in 1879 nog met die naam geboren. Zijn vader was Cornelius Dasse Keppel Hesselink (1852-1917), die vanaf 1884 zich (en met hem zijn kinderen) echter alleen nog maar Hesselink noemde, uit zakelijke overwegingen. De dubbele naam is in de familie gekomen door diens vader, die bij zijn geboorte in 1811 de voornamen Herman Gijsbert Keppel meekreeg (Keppel was de achternaam van zijn grootmoeder). Later is hij zich KEPPEL HESSELINK gaan noemen. De derde voornaam schoof dus op naar de achternaam. Of dit een van van de 3320(!) onrechtmatig gevoerde dubbele namen is weet ik niet zeker, maar ik vermoed zo van wel. Nader onderzoek moet dit uitwijzen. In elk geval was deze truc niet ongebruikelijk in die tijd, zoals ook blijkt uit de toelichting van het Meertens Instituut op het fenomeen dubbele namen. Hij werd vooral dan toegepast, wanneer een naamsverandering bij Koninklijk Besluit niet mogelijk was. Herman Gijsbert Keppel Hesselink was getrouwd met Egberdina Anna Viëtor uit Winschoten. Juist in Groningen was het een bekend verschijnsel onder de gegoede burgerij. Als voorbeeld noem ik de "Soldaat van Oranje" naam Hazelhoff Roelfzema, die ook uit die buurt komt.

Mijn overgrootvader had dus de voornamen Cornelius Dasse (ook 'Dasse' komt van een voorouder, namelijk van zijn betovergrootmoeder Anna Dassen (1707-1794) uit Assen, die hier is afgebeeld). In het telefoonboek van Nunspeet van 1915 staat hij vermeld als C. Dasse Hesselink. Hij haalde dus nog eens dezelfde truc uit en dit met zekerheid onrechtmatig. Ook zijn weduwe Anna Jacoba van Eijk ondertekende de overlijdensadvertentie in 1917 met A.J. Dasse Hesselink-van Eijk. Zij hadden dus kennelijk ook een fascinatie voor dubbele namen. Ik niet zo, want voor €390 zou ik eventueel de Koningin kunnen verzoeken mijn achternaam te wijzigen. Immers, als reden kan ik opgeven, dat bij de geboorteinschrijving van mijn vader in 1908 het naamdeel Keppel is vergeten, en bij mij dus ook eigenlijk. Toch doe ik het niet. Jawel, 390 eurootjes is een hoop geld, maar dat is niet de voornaamste reden. Afgezien daarvan, dat de naam Keppel Hesselink mogelijk illegaal gevoerd werd (namelijk zonder Koninklijk Besluit) en ik dat nogal knullig zou vinden, hou ik het gewoon op de naam, die ik bij mijn geboorte heb gekregen. Bij vergissing of niet. Punt.

Geen opmerkingen: