Translate

27 juli 2006

Overgrootouders

Graag laat ik u (verder) posthuum kennis maken met mijn overgroot-ouders, die op deze foto zijn afgebeeld. Het plaatje is genomen na 1917 , waarschijnlijk in 1920 en wel in Boeschoten (de stenen bank is daar door mijn grootvader Engbertus Hesselink gebouwd). Over haar had ik het al eens. Zij is Marthe Nicolette Veltmaat, die in 1940 als bijna 99-jarige in Middelburg is overleden en de op een na oudste persoon in mijn uit bijna 10000 personen omvattende bestand is. Zij was een heel vriendelijke vrouw en erg klein van gestalte. Voor haar kleinkinderen was het altijd een feest bij haar op logeerpartij in Middelburg te mogen. Hij is Pieter Willem van de Kamer (1841-1924) , handelaar in en fabrikant van Zeeuwse textiel. Ook is hij degene, die in 1917 een fortuin verloren heeft, doordat zijn Russische aandelen in een klap niets meer waard werden. Daarover schreef ik al eens eerder (zie archief april 2006). Hij heeft toen in Middelburg aan sociale status nogal moeten inboeten (zo moest hij naar een duidelijk mindere buurt verhuizen) en raakte daardoor verbitterd. Hij is er niet meer overheen gekomen. Wat van hen rest is deze foto. En hun genen natuurlijk, die ook in mijzelf zitten. Geweldig!

Geen opmerkingen: